Varukorg

Inga produkter i varukorgen.

Regler för köp och försäljning av varor

  1. Definitioner

1.1. Säljaren – det privata juridiska företaget ”MDS projektai”, registrerat i Republiken Litauens statliga företag ”Registrų centras”, filialen i Vilnius för juridiska personer, juridisk persons kod 304445716, momsregistreringsnummer LT100010665010, registrerad adress 13, Linkmenų, Vilnius 09300.

1.2. BeBetono.lt – en e-butik som finns på adressen bebetono.lt.

1.3. Köpare – 1) en handlingsförmögen fysisk person, dvs. en person som har uppnått myndighetsålder och vars handlingsförmåga inte är begränsad genom ett domstolsbeslut; 2) en minderårig mellan fjorton och arton år som har samtycke från sina föräldrar eller vårdnadshavare, förutom i de fall då han/hon är emanciperad; 3) en juridisk person; 4) vederbörligen befullmäktigade representanter för alla ovanstående personer.

1.4. Parterna – Köparen och Säljaren tillsammans.

1.5. Säljarens partner – en juridisk person: 1) som säljer varor eller tillhandahåller tjänster på bebetono.lt, samt en juridisk person som anlitas för att utföra Köparens beställning; 2) med vilken gemensamma kampanjer eller projekt genomförs på bebetono.lt, på denna juridiska persons webbsidor eller i alla medier där bebetono.lt och denna juridiska persons kampanj eller projekt kommer att beskrivas, publiceras.

1.6. Personuppgifter – all information som rör en fysisk person – den registrerade, vars identitet är känd eller kan fastställas direkt eller indirekt genom att använda uppgifter som personnummer, en eller flera egenskaper som är specifika för personen i fråga, av fysisk, fysiologisk, psykologisk, ekonomisk, kulturell eller social karaktär.

1.7. Regler – dessa ”Regler för köp och försäljning av varor i e-butiken bebetono.lt”.

1.8. Konto – resultatet av Köparens registrering på bebetono.lt, vilket skapar ett konto (account) som lagrar hans/hennes personuppgifter och beställningshistorik.

1.9. Integritetspolicy – ett dokument som godkänts av Säljaren och som innehåller de grundläggande reglerna för insamling, lagring, behandling och förvaring av personuppgifter vid användning av bebetono.lt.

  1. Allmänna bestämmelser

2.1. Köparen bekräftar Reglerna genom att ha läst dem och markerat kryssrutan vid påståendet ”Jag har läst och godkänner reglerna för köp och försäljning av varor i e-butiken bebetono.lt”. De Regler som bekräftats på detta sätt är ett juridiskt dokument som är bindande för Parterna och som fastställer Köparens och Säljarens rättigheter och skyldigheter, villkoren för förvärv och betalning av varor, förfarandet för leverans och retur av varor, Parternas ansvar samt andra villkor relaterade till köp och försäljning av varor på bebetono.lt.

2.2. Genom att skapa ett konto på bebetono.lt bekräftar Köparen Reglerna vid den första registreringen. När Köparen har bekräftat Reglerna vid den första registreringen (skapandet av kontot) ingås ett långsiktigt köp- och försäljningsavtal mellan Köparen och Säljaren. De Regler som bekräftats vid den första registreringen gäller för alla Köparens köp fram till publiceringen av uppdaterade Regler. Information om uppdateringar av Reglerna finns på webbplatsen.

2.3. Endast Köpare, såsom de definieras i punkt 1.3 i Reglerna, har rätt att köpa på bebetono.lt. Genom att bekräfta Reglerna och ha läst Integritetspolicyn (punkt 2.4 i Reglerna) bekräftar Köparen att han/hon har rätt att köpa varor på bebetono.lt.

2.4. Om det blir nödvändigt eller om det finns omständigheter som föreskrivs i Republiken Litauens lagstiftning, har Säljaren rätt att ändra, korrigera eller komplettera Reglerna. Köparna kommer att informeras om detta när de loggar in på bebetono.lt eller när de köper varor på bebetono.lt för första gången efter att den nya versionen av Reglerna har trätt i kraft.

2.5. Köparen är skyldig att läsa den Integritetspolicy som godkänts och offentliggjorts av Säljaren. Köparen uttrycker sitt samtycke eller icke-samtycke till specifika sätt att använda Köparens personuppgifter i själva Integritetspolicyn i den ordning som föreskrivs där.

2.6. Om Säljaren har rätt eller skyldighet att tillhandahålla Köparen information eller dokument via e-post, är Köparen i alla fall ansvarig för att tillhandahålla Säljaren en fungerande e-postadress som tillhör Köparen.

  1. Beställning av varor, tidpunkten för uppkomsten av rättsliga förhållanden för köp och försäljning

3.1. Köparen kan beställa varor på bebetono.lt genom att välja ett av följande sätt:

3.1.1. via internet genom att registrera sig på bebetono.lt (genom att ange sitt registreringsnamn och lösenord);

3.1.2. via internet utan att registrera sig på bebetono.lt;

3.1.3. per telefon;

3.1.4. i butiker.

3.2. När Köparen beställer varor på ett av de sätt som anges i punkterna 3.1.1 – 3.1.2 i Reglerna, är Köparen skyldig att i de relevanta informationsfälten som tillhandahålls av Säljaren ange sina personuppgifter som är nödvändiga för att beställningen ska kunna utföras korrekt, i enlighet med Integritetspolicyn.

3.3. Bestämmelserna i Reglerna och Integritetspolicyn gäller för Köpare som har gjort en beställning per telefon eller i Butiker. Genom att göra en beställning samtycker de till Reglerna.

3.4. När Köparen, efter att ha valt den vara eller tjänst som ska köpas och skapat en varukorg, genomför alla beställningssteg, varav det sista är valet och bekräftelsen av betalningsmetod, anses det att rättsliga förhållanden för köp och försäljning har uppstått mellan Säljaren och Köparen och att ett köp- och försäljningsavtal har ingåtts. Säljaren skickar en länk till de gällande Reglerna tillsammans med beställningsbekräftelsen till Köparens angivna e-postadress.

3.5. Genom att bekräfta Reglerna ger Köparen sitt samtycke till att instruktionerna för de beställda varorna tillhandahålls på litauiska senast vid leveransen av varorna i den ordning som föreskrivs i Reglerna och Integritetspolicyn till Köparens e-postadress som angetts till Säljaren. All väsentlig information om varan och dess egenskaper finns i varubeskrivningen på bebetono.lt.

3.6. Varje Köpares beställning lagras i bebetono.lt:s databas.

  1. Köparens rättigheter

4.1. Köparen har rätt att köpa varor och beställa tjänster på bebetono.lt i den ordning som fastställs i dessa Regler.

4.2. Köparen har rätt att annullera beställningen i den ordning som fastställs i dessa Regler.

4.3. Köparen har rätt att frånträda avtalet i den ordning som fastställs i dessa Regler.

4.4. Köparen har rätt att byta eller returnera de köpta varorna i den ordning som fastställs i Reglerna.

4.5. Köparen har andra rättigheter som fastställs i dessa Regler, Integritetspolicyn och Republiken Litauens lagstiftning.

  1. Köparens skyldigheter

5.1. Genom att använda bebetono.lt är Köparen skyldig att fullgöra sina skyldigheter, följa dessa Regler, Integritetspolicyn, andra villkor som tydligt anges på bebetono.lt, och inte bryta mot Republiken Litauens lagstiftning.

5.2. Köparen är skyldig att betala för de beställda varorna eller tjänsterna och ta emot dem i den ordning som fastställs i dessa Regler. Om Köparen har valt att hämta varorna i Butiken är Köparen skyldig att hämta dem i den valda Butiken inom de tidsfrister som anges i Reglerna.

  1. Säljarens rättigheter

6.1. Säljaren har rätt att ändra, avbryta eller avsluta driften av vissa funktioner på bebetono.lt eller delar av dem, samt att ändra layouten av elementen på bebetono.lt.

6.2. Säljaren har rätt att avbryta eller avsluta verksamheten på bebetono.lt. I sådant fall slutförs alla mottagna och bekräftade Köpares beställningar, och nya beställningar tas inte emot.

6.3. Om förutsättningarna för tillhandahållande av tjänster ändras väsentligt (t.ex. förändringar i marknadsförhållanden, lagstiftning osv.) har Säljaren rätt att ändra omfattningen eller sättet för tillhandahållande av tjänster som tillhandahålls på bebetono.lt, att avbryta, avsluta tillhandahållandet av tjänster eller delar av dem, att belägga tjänster eller delar av tjänster med avgifter. Om Köparen uttrycker sitt ogillande annulleras hans/hennes beställning.

6.4. Om Köparen försöker skada stabiliteten eller säkerheten i bebetono.lt:s arbete eller inte fullgör sina skyldigheter, har Säljaren rätt att omedelbart och utan föregående varning begränsa eller avbryta Köparens möjlighet att använda bebetono.lt eller, i undantagsfall, att ta bort Köparens Konto.

6.5. Säljaren har rätt att annullera Köparens beställning utan att meddela Köparen i förväg, om Köparen, efter att ha valt de betalningsmetoder som anges i punkterna 8.2.1 eller 8.2.2 i Reglerna, inte betalar för varorna inom 3 (tre) arbetsdagar.

6.6. När Köparen väljer den betalningsmetod som anges i punkt 8.2.3 i Reglerna, har Säljaren rätt att kontakta Köparen med hjälp av de uppgifter som anges i beställningen om det uppstår oklarheter om informationen i beställningen. I sådant fall börjar leveranstiden för varorna att räknas från dagen då Köparen kontaktas. Säljaren har rätt att annullera Köparens beställning utan att meddela Köparen i förväg, i) om Säljaren inte lyckas kontakta Köparen inom 2 (två) arbetsdagar efter att beställningen gjorts, eller ii) om Köparen inte tillhandahåller Säljaren den begärda informationen inom den tidsfrist som Säljaren anger, eller iii) om Köparen inte ger Säljaren sitt samtycke till att kontrollera hans/hennes personuppgifter.

6.7. Säljaren har rätt att efter eget gottfinnande, utan Köparens separata samtycke, dela upp köpet av de varor som Köparen har valt att köpa (varorna i varukorgen) i separata beställningar, såvida inte Köparen före bekräftelsen av beställningarna önskar köpa varorna i varukorgen genom att göra en gemensam beställning. I händelse av en sådan uppdelning fördelas kostnaden för ytterligare tjänster (t.ex. leverans av varor, uppbärning osv.) som hänför sig till en specifik beställning i enlighet därmed på separata beställningar och kan därför skilja sig från kostnaden för tjänsterna som anges i beskrivningen av en specifik vara.

6.8. Säljaren har andra rättigheter som fastställs i dessa Regler, Integritetspolicyn, andra dokument på bebetono.lt och Republiken Litauens lagstiftning.

  1. Säljarens skyldigheter

7.1. Säljaren åtar sig att, under de villkor som fastställs i dessa Regler och andra dokument på bebetono.lt, ge Köparen möjlighet att använda de tjänster som tillhandahålls av bebetono.lt.

7.2. Säljaren åtar sig att tydligt och begripligt tillhandahålla Köparen den information som fastställs i artikel 6.2287 i Republiken Litauens civillag på bebetono.lt.

7.3. Säljaren åtar sig att respektera Köparens privatliv. Att behandla Köparens personuppgifter endast i den ordning som fastställs i Reglerna, Integritetspolicyn och Republiken Litauens lagstiftning.

7.4. Att före beställningen informera Köparen om avstängningen eller avslutandet av bebetono.lt:s funktioner som är relevanta för utförandet av beställningen, samt de ändringar som anges i punkterna 6.2 – 6.3 i Reglerna. Tillhandahållande av information på bebetono.lt anses vara lämplig information. Om Säljaren redan har accepterat att utföra Köparens beställning, informeras Köparen om avstängningen eller avslutandet av bebetono.lt:s funktioner som är relevanta för utförandet av denna beställning med hjälp av en av Köparens angivna kontaktuppgifter (per telefon, sms eller e-post).

7.5. Under de villkor som föreskrivs i Reglerna åtar sig Säljaren att tillhandahålla de varor som Köparen har beställt och att acceptera de varor som Köparen returnerar.

7.6. Om Säljaren på grund av viktiga omständigheter inte kan leverera den beställda varan till Köparen, åtar han sig att erbjuda Köparen en liknande vara eller en vara som är så lik som möjligt i sina egenskaper. Om Köparen vägrar att acceptera den vara som erbjöds som liknande, åtar sig Säljaren att återbetala de pengar som Köparen har betalat inom 14 (fjorton) arbetsdagar, om en förskottsbetalning har gjorts, och att i alla fall annullera beställningen.

7.7. Om Säljaren inte samtycker till Köparens krav, måste han/hon senast inom 14 (fjorton) kalenderdagar från dagen för mottagandet av Köparens begäran, om inte Republiken Litauens och Europeiska unionens lagstiftning föreskriver annat, ge konsumenten ett detaljerat motiverat skriftligt svar.

7.8. Säljaren åtar sig att fullgöra andra skyldigheter som åläggs Säljaren i Reglerna, Integritetspolicyn och Republiken Litauens lagstiftning.

  1. Varupriser, betalningsförfarande och tidsfrister

8.1. Varupriserna i den beställning som skapats på bebetono.lt anges i euro, inklusive den momssats som gäller vid den tidpunkten enligt lag.

8.2. Köparen kan betala för de beställda varorna på ett av följande sätt (valet kan vara begränsat efter Säljarens gottfinnande):

8.2.1. genom att använda elektronisk bankverksamhet;

8.2.2. genom banköverföring;

8.2.3. kontant eller med bankkort vid leverans/hämtning av varorna;

8.2.4. genom att använda den tjänst för ingående av konsumentkreditavtal som tillhandahålls av leasingbolag;

8.3. När Säljaren har mottagit betalningen för varorna eller en bekräftelse på finansieringen av köpet (om Köparen har valt det betalningssätt som fastställs i punkterna 8.2.4 – 8.2.5 i Reglerna), bekräftas varubeställningen och leveranstiden för varorna börjar att räknas.

8.4. Genom att bekräfta Reglerna samtycker Köparen till att dokumenten för köp av varor – momsfakturor, som också är garantisedlar för varorna, tillhandahålls honom/henne elektroniskt till den e-postadress som anges i Köparens registreringsformulär omedelbart efter att beställningen har slutförts. Momsfakturorna anger de valda varorna, deras kvantitet, de rabatter som beviljas, det slutliga priset på varorna, inklusive alla skatter, och andra uppgifter som är nödvändiga att tillhandahålla och som godkänts av de rättsakter som reglerar bokföringen.

8.5. Varupriset kan inte ändras efter att Säljaren har bekräftat beställningen, förutom i de fall då varupriset har ändrats på grund av ett tekniskt fel i informationssystemen, korrigering av uppenbara fel (av misstagsnatur) eller andra objektiva väsentliga orsaker som är oberoende av Säljaren (om det finns bevis som styrker dessa orsaker). Om Köparen i sådant fall inte samtycker till att köpa varan till det nya priset, kan Köparen annullera beställningen genom att informera Säljaren om detta inom 2 (två) arbetsdagar. Om beställningen annulleras i den ordning som föreskrivs i denna punkt, återbetalas alla belopp som Köparen har betalat.

8.6. För en varukorg vars totala pris för alla varor som ingår i den inte uppgår till 9,99 € (inklusive den momssats som gäller vid den tidpunkten enligt lag) tillämpas en administrationsavgift på 2,99 € (inklusive den momssats som gäller vid den tidpunkten enligt lag). Genom att bekräfta Reglerna samtycker Köparen till förfarandet för tillämpning av den administrationsavgift som anges i denna punkt och åtar sig att betala den till Säljaren. I de fall då Köparen återbetalas pengar för varorna i de fall som föreskrivs i Reglerna, återbetalas även administrationsavgiften till honom/henne, om Köparen hade betalat den.

  1. Leverans av varor

9.1. När Köparen beställer varor kan han/hon välja ett av de sätt att tillhandahålla varorna som anges i punkterna 9.2 – 9.5 i Reglerna. Leveransvillkoren och priserna finns HÄR.

9.2. Om Köparen väljer tjänsten för leverans av varor till hemmet vid beställningen:

9.2.1. Köparen åtar sig att ange den exakta leveransadressen för varorna.

9.2.2. Köparen åtar sig att ta emot varorna själv. Vid mottagandet av varorna är det nödvändigt att uppvisa en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller körkort av ny modell). Om Köparen inte kan ta emot varorna själv och varorna levereras till den adress som Köparen har angett, har Köparen inte rätt att framställa anspråk mot Säljaren på grund av att varorna har levererats till fel person.

9.2.3. Varorna levereras av Säljaren eller hans/hennes befullmäktigade representant.

9.2.4. Avgiften för tjänsten för leverans av varor till hemmet inkluderar inte uppbärning av de beställda varorna.

9.3. Om Köparen väljer att hämta varorna på ett av Litauens postkontor vid beställningen:

9.3.1. De beställda varorna måste hämtas senast inom 3 (tre) arbetsdagar efter att Säljaren har informerat Köparen via e-post eller SMS om att varorna kan hämtas.

9.3.2. Varorna kan hämtas inte bara av den mottagare som anges i beställningen utan även av en annan person som anges vid beställningstillfället. Vid hämtning av varorna är det nödvändigt att ha med sig och uppvisa en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller körkort av ny modell) för den anställde på Litauens postkontor.

9.3.4. Tjänsten för hämtning av varor på Litauens postkontor tillhandahålls inte:

9.3.4.1. Om den totala vikten av de beställda varorna är större än 20 (tjugo) kg.

9.3.4.2. Om de totala måtten på de beställda varorna inte tillåter att denna tjänst genomförs. I detta fall anges det inte vid varubeställningen att en sådan tjänst tillhandahålls.

9.3.4.3. Om det inte anges vid informationen om leveranssätt när varan beställs att en sådan tjänst tillhandahålls.

9.4. Köparen kan hämta varorna gratis i en av Butikerna. Om Köparen väljer detta sätt vid beställningen:

9.4.1. De beställda varorna måste hämtas senast inom 3 (tre) arbetsdagar efter att Säljaren har informerat Köparen via e-post om att varorna kan hämtas.

9.4.2. Varorna kan endast hämtas av den person som har gjort beställningen eller av den person som anges vid beställningstillfället. Vid hämtning av varorna är det nödvändigt att ha med sig och uppvisa en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller körkort av ny modell) för Säljarens anställde.

9.5. Om Köparen väljer leverans av varor till Omnivas paketautomat eller till LP EXPRESS självbetjäningsterminal för försändelser vid beställningen:

9.5.1. I Omnivas paketautomater eller LP EXPRESS självbetjäningsterminaler för försändelser kan varor som väger mindre än 30 kg hämtas. Varor som väger mer än 30 kg levereras inte till paketautomater och självbetjäningsterminaler för försändelser.

9.5.2. Försändelsen från Omnivas paketautomat måste hämtas inom 7 (sju) kalenderdagar efter att Säljaren har informerat Köparen via e-post om att varan kan hämtas. Försändelsen från LP EXPRESS självbetjäningsterminal för försändelser måste hämtas inom 5 (fem) kalenderdagar efter att Säljaren har informerat Köparen via e-post om att varan kan hämtas.

9.5.3. Leveransvillkoren och den avgift som tillämpas på Köparen beskrivs HÄR.

9.6. Säljaren tillhandahåller varorna till Köparen i enlighet med de tidsfrister som anges i varubeskrivningarna. Dessa tidsfrister är preliminära och gäller inte heller i de fall då Säljaren inte har de nödvändiga varorna i lagret och Köparen informeras om bristen på de varor som han/hon har beställt. Genom att bekräfta dessa Regler samtycker Köparen till att tillhandahållandet av varor i undantagsfall kan försenas på grund av oförutsedda omständigheter som är oberoende av Säljaren. I sådant fall åtar sig Säljaren att omedelbart kontakta Köparen och komma överens om tidsfrister och andra villkor för tillhandahållandet av varorna. Om Säljaren inte levererar varorna inom den fastställda tidsfristen och Parterna inte kommer överens om en ytterligare tidsfrist för leveransen av varorna, kan Köparen utnyttja den rätt som fastställs i punkt 11.1 i Reglerna – att frånträda köp- och försäljningsavtalet för varorna eller tjänsterna.

9.7. Säljaren är befriad från ansvar för brott mot tidsfristerna för tillhandahållande av varor, om varorna inte tillhandahålls Köparen eller tillhandahålls för sent på grund av tredje parters fel som inte är relaterade till och/eller oberoende av Säljaren, eller på grund av omständigheter som beror på Köparen.

9.8. När varorna överlämnas till Köparen ska Köparen tillsammans med Säljaren eller dennes behöriga ombud kontrollera sändningens och varans/varornas skick och underteckna dokumentet för överlämnande–mottagande av sändningen. När Köparen har undertecknat dokumentet för överlämnande–mottagande anses varan ha överlämnats i gott skick, utan skador som inte beror på fabrikationsfel, och utan avvikelser i varans/varornas innehåll (sådana som kan konstateras vid en utvändig besiktning). Om det konstateras att den levererade varans förpackning är skadad (skrynklad, våt eller på annat sätt externt skadad), att varan/varorna är skadad/e och/eller att varan/varorna har felaktigt innehåll, ska Köparen notera detta i dokumentet för överlämnande–mottagande och, i närvaro av Säljaren eller dennes ombud, upprätta en rapport i fri form om sändningens och/eller varans/varornas skada/avvikelser. Om Köparen inte utför dessa åtgärder fritas Säljaren från ansvar för varuskador som inte beror på fabrikationsfel samt för avvikelser i varans innehåll, men endast om dessa avvikelser kan konstateras vid en utvändig besiktning.

9.9. Risken för att varorna oavsiktligt går förlorade eller försämras övergår till Köparen från den tidpunkt då varan överlämnas till Köparen.

9.10. Om Köparen enligt punkterna 9.2–9.6 i Reglerna inte hämtar varorna inom föreskriven tid eller om det inte går att leverera dem till Köparen, och Köparen hade betalat för varorna och deras leverans, kontaktar ombuden Köparen för att avtala en ny tid och/eller metod för leverans. Om Köparen fortfarande inte hämtar varorna eller om leverans inte kan ske, returneras sådana varor till Säljaren, beställningen annulleras och Köparen får tillbaka de pengar som betalats för varorna efter avdrag för bankavgifter som tas ut av Säljaren för utförda banktransaktioner, leveransavgiften om sådan tillämpades samt den administrativa avgift som anges i punkt 8.7 i dessa Regler, om den tillämpades.

9.11. Om Köparen enligt punkterna 9.2–9.5 i Reglerna inte hämtar varorna inom föreskriven tid eller om det inte går att leverera dem till Köparen, och Köparen inte hade betalat för varorna, returneras sådana varor till Säljaren och beställningen annulleras.

  1. Kvalitetsgaranti för varor och användningstid

10.1. Egenskaperna för varje vara som säljs på bebetono.lt anges i varubeskrivningen vid respektive vara.

10.2. De varor som Säljaren erbjuder till försäljning är av god kvalitet, dvs. varornas egenskaper överensstämmer med varubeskrivningen. En vara överensstämmer med konsumentköpeavtalet om:

10.2.1. varan överensstämmer med den beskrivning som Säljaren lämnat och har sådana egenskaper som den vara Säljaren visat som exempel eller modell vid marknadsföringen av varan på bebetono.lt;

10.2.2. varan är lämplig för användning för det som varor av detta slag vanligtvis används till;

10.2.3. varan uppfyller de kvalitetsindikatorer som normalt är typiska för varor av samma slag och som Köparen med fog kan förvänta sig med hänsyn till varans art och de offentligt tillkännagivna uttalanden från tillverkaren, dennes ombud eller säljaren, inklusive reklam och märkning, om varans specifika egenskaper.

10.3. Säljaren ansvarar inte för att varorna på bebetono.lt till storlek, form, färg eller andra parametrar kan avvika från varornas verkliga storlek, form, färg eller andra parametrar på grund av egenskaper hos Köparens bildskärm eller andra tekniska orsaker som ligger utanför Säljarens kontroll. Köparen rekommenderas att läsa varubeskrivningen.

10.4. Säljaren lämnar en kvalitetsgaranti med viss giltighetstid för olika typer av varor, vars exakta längd och övriga villkor anges i beskrivningarna för sådana varor eller tillsammans med varans faktura, som utgör ett garantiintyg.

10.5. Den kvalitetsgaranti som Säljaren tillhandahåller begränsar eller inskränker inte konsumenternas rättigheter enligt lag när de har köpt en vara eller tjänst av bristande kvalitet.

10.6 Säljaren tillhandahåller inte garantiservice för varor (med undantag för enklare funktionskontroller som inte kräver särskild kunskap):

10.6.1. om det/de garantiservicecenter som tillhandahåller service finns utanför Republiken Litauen, organiserar Säljaren försändelse av Varorna till sådant/de center;

10.6.2. om det/de garantiservicecenter som tillhandahåller service finns i Republiken Litauen hänvisas Köparen till sådant/de center.

10.7. Garantin gäller inte information som finns på informationsbärare. Kostnader för förlust eller återställning av data ersätts inte.

10.8. I de fall där lagstiftningen fastställer en viss användningstid för specifika varor åtar sig Säljaren att sälja sådana varor till Köparen så att Köparen ges en reell möjlighet att använda varorna fram till användningstidens slut.

  1. Rätt att frånträda köpeavtalet samt regler för retur och byte av varor

11.1. Rätt att frånträda köpeavtalet

11.1.1. Köparen har rätt att utan att ange skäl frånträda köpeavtalet inom 14 (fjorton) dagar genom att underrätta Säljaren om detta. Köparen kan inte utöva denna rätt om ett av de avtal som räknas upp i artikel 6.22810 punkt 2 i Republiken Litauens civillag har ingåtts.

11.1.2. Köparen underrättar Säljaren om frånträdande av köpeavtalet på något av följande sätt: genom att fylla i den standardiserade blanketten för frånträdande av avtal eller genom att lämna in en tydlig förklaring med sitt beslut att frånträda avtalet. Meddelandet om frånträdande skickas via e‑post till info@bebetono.lt. När Säljaren mottagit Köparens meddelande skickar Säljaren omedelbart en bekräftelse på mottagandet.

11.1.3. Tidsfristen på 14 (fjorton) dagar för att utnyttja rätten att frånträda köpeavtalet beräknas enligt följande: a. när köpeavtal ingås – från den dag då Köparen eller den person han/hon angivit, med undantag för fraktförare, tar emot den beställda varan; b. om Köparen i en beställning har beställt fler än en vara och varorna levereras separat – från den dag då Köparen eller den person han/hon angivit, med undantag för fraktförare, tar emot den sista varan; c. om varan levereras i olika partier eller delar – från den dag då Köparen eller den person han/hon angivit, med undantag för fraktförare, tar emot den sista partiet eller delen; d. om avtal ingås om regelbunden leverans av varor under en bestämd period – från den dag då Köparen eller den person han/hon angivit, med undantag för fraktförare, tar emot den första varan.

11.1.4. Om Köparen frånträder köpeavtalet innan varan har levererats till honom/henne, registrerar Säljaren ett sådant frånträdande som en avvisad beställning och informerar Köparen om detta på den e‑postadress som Köparen angett.

11.1.5. Om Köparen frånträder köpeavtalet efter att varan redan har levererats eller hämtats, tillämpas bestämmelserna i punkt 11.6 i Reglerna.

11.2. Säljarens extra pengarna‑tillbaka‑garanti

11.2.1. Efter att 14 (fjorton) dagar har passerat, men innan 30 (trettio) dagar har gått från dagen för leverans eller hämtning av varan, har Köparen rätt att utnyttja Säljarens extra pengarna‑tillbaka‑garanti som tillhandahålls Köparen, om samtliga returnerade varor har autentiska etiketter, skyddspåsar och originalförpackning, engångsförpackningen inte är skadad, dvs. varorna inte har förlorat det utseende de hade vid försäljning.

11.2.2. Köparen ska meddela sin avsikt att utnyttja denna garanti inom 30 (trettio) kalenderdagar från den dag då varan överlämnades till Köparen. Meddelandet skickas via e‑post till info@bebetono.lt och ska innehålla uppgift om vilka varor som returneras.

11.2.3. Om meddelande lämnas inom 14 (fjorton) kalenderdagar från den dag då varan överlämnades till Köparen, tillämpas bestämmelserna i punkt 11.1 i Reglerna.

11.2.4. Om meddelande lämnas efter att perioden om 14 (fjorton) kalenderdagar löpt ut, men senast inom 30 (trettio) kalenderdagar från den dag då varan överlämnades till Köparen, står Köparen för alla kostnader och risker som är förknippade med återlämnandet av varan. I samtliga fall måste varan returneras till bebetono.lt innan perioden om 30 (trettio) kalenderdagar löper ut, räknat från dagen för leverans eller hämtning av varan.

11.2.5. Säljarens extra pengarna‑tillbaka‑garanti kan inte utnyttjas om följande varor har beställts:

11.2.5.1. presentkort;

11.2.5.2. förpackade varor som har öppnats efter leverans och som inte är lämpliga att returnera av hälso‑ eller hygienskäl;

11.2.5.3. babyskläder;

11.2.5.4. leksaker, babyleksaker, babyvårdsprodukter;

11.2.5.5. varor som tillverkats enligt Köparens individuella beställning eller uppenbart anpassats för honom/henne, eller som på grund av sin natur efter överlämnandet till Köparen inte kan returneras på grund av att varans kommersiella egenskaper förlorats, är snabbt fördärvliga eller vars giltighetstid löper ut;

11.2.5.6. N‑18‑sortimentet;

11.2.5.7. Skor;

11.2.5.8. Kläder.

11.2.6. Regler för retur av varor och återbetalning av pengar anges i punkt 11.6 i Reglerna.

11.3. Regler för byte och retur av varor av god kvalitet

11.3.1. Köparen har rätt att inom 14 (fjorton) dagar från den dag varorna överlämnades till honom/henne byta köpta varor mot likvärdiga varor med annan storlek, form, färg, modell eller utrustning. Om ett prisskillnad uppstår vid bytet ska Köparen och Säljaren reglera mellanskillnaden enligt de omräknade priserna. Köparens meddelande om önskan att utnyttja rätten enligt denna punkt i Reglerna, med angivande av de varor som ska returneras, skickas via e‑post till info@bebetono.lt.

11.3.2. Om Köparen inte är nöjd med de köpta varornas form, storlek, färg, modell eller utrustning sker byte och retur enligt “Detaljhandelsreglerna” som fastställdes genom Republikens Litauens regerings beslut nr 738 av den 22 juli 2014. Inom den period som anges i punkt 11.3.1 i Reglerna har Köparen rätt att byta och returnera alla varor som inte omfattas av följande lista:

11.3.2.1. tobak och tobaksvaror;

11.3.2.2. parfym, kosmetika och toalettartiklar;

11.3.2.3. fotografi- och kinematografiartiklar;

11.3.2.4. tryckta böcker, reproduktioner och andra produkter från den grafiska industrin;

11.3.2.5. tyger;

11.3.2.6. textil golvbeläggning, med undantag för mattor och småmattor;

11.3.2.7. stickade underkläder för män, pojkar, kvinnor eller flickor;

11.3.2.8. babyskläder;

11.3.2.9. strumpbyxor, strumpor, sockor och andra liknande produkter;

11.3.2.10. sydda undertröjor för män, pojkar, kvinnor eller flickor, nattlinnen, pyjamas och liknande produkter;

11.3.2.11. behåar, gördelar, korsetter och liknande produkter;

11.3.2.12. pärlor, ädelstenar, ädelmetaller och produkter av dessa, med undantag för konstgjord bijouteri;

11.3.2.13. maskiner och mekaniska anordningar;

11.3.2.14. elektriska maskiner och utrustning, apparater för inspelning och återgivning av ljud samt apparater för inspelning och återgivning av tv‑bild och ljud;

11.3.2.15. landfordon;

11.3.2.16. fartyg, båtar och flytande anordningar;

11.3.2.17. optiska, fotografiska, kinematografiska, mät‑, kontroll‑, medicinska eller kirurgiska instrument och apparater;

11.3.2.18. klockor;

11.3.2.19. musikinstrument;

11.3.2.20. vapen och ammunition;

11.3.2.21. möbler, sängkläder och lampor;

11.3.2.22. leksaker, spel, med undantag för sport‑ och fiskeredskap;

11.3.2.23. konstverk, samlarobjekt och antikviteter;

11.3.2.24. växter, djur och livsmedel av god kvalitet;

11.3.2.25. varor som säljs per vikt eller mått som på konsumentens begäran särskilt har förberetts, skurits, delats etc.

11.3.3. När Säljaren har mottagit varorna åtar sig Säljaren att byta dem mot samma varor men i den form, storlek, färg, modell eller utrustning som Köparen angivit. Om Säljaren inte har en lämplig vara för byte återbetalar Säljaren de pengar som Köparen har betalat för varan. Pengarna återbetalas till Köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att Säljaren har mottagit Köparens meddelande om önskan att utnyttja denna rätt, och om varan inte har returnerats av Köparen till Säljaren räknas den angivna fristen från den dag då varan returnerades till Säljaren.

11.3.4. Genom att godkänna dessa Regler samtycker Köparen till att pengar återbetalas till Köparens bankkonto, utom i de fall där Köparen och Säljaren kommer överens om annat.

11.3.5. Regler för retur av varor och återbetalning av pengar anges i punkt 11.6 i Reglerna.

11.4. Regler för byte och retur av varor av bristande kvalitet

11.4.1. Brister i sålda varor åtgärdas, felaktiga varor byts eller returneras i enlighet med den ordning som fastställs i Reglerna och med beaktande av kraven i Republikens Litauens lagstiftning.

11.4.2. Om Köparen har köpt varor av bristande kvalitet och detta har noterats i dokumentet för överlämnande–mottagande av varan (om det inte noterats tillämpas bestämmelserna i punkt 11.3 i Reglerna), eller om varans bristande kvalitet visar sig vara ett tillverkningsfel som förelåg vid köpet eller en avvikelse från tillverkarens angivna specifikationer, kan Köparen returnera varorna och, efter eget val, kräva:

11.4.2.1. att Säljaren utan kostnad avhjälper varans brister inom skälig tid, om bristerna kan åtgärdas;

11.4.2.2. att köpesumman reduceras i motsvarande mån;

11.4.2.3. att varan byts mot en likvärdig vara av god kvalitet, med undantag för fall där bristerna är obetydliga eller har uppkommit genom Köparens vållande;

11.4.2.4. att den betalda köpesumman återbetalas och att köpeavtalet frånträds när försäljning av vara av bristande kvalitet utgör en väsentlig överträdelse av beställningen.

11.4.3. Köparen kan endast välja en av de rättsmedel som anges i punkt 11.4.2 i Reglerna. Köparen ska ange sitt val när varan returneras. Om Säljaren inte har möjlighet att genomföra det alternativ som Köparen valt enligt punkt 11.4.2 i Reglerna, erbjuder Säljaren ett alternativt rättsmedel enligt punkt 11.4.2. Köparen har inte rätt att ändra det valda rättsmedlet. Köparen har inte rätt att frånträda köpeavtalet om bristen i varan är mindre betydande.

11.4.4. Om Köparen vill returnera varor måste följande villkor uppfyllas:

11.4.4.1. underrätta Säljaren via e‑post på info@bebetono.lt; meddelandet ska innehålla uppgift om vilka varor som returneras;

11.4.4.2. tillhandahålla köpehandling och garantisedel (om sådan har utfärdats);

11.4.4.3. lämna in en ansökan i fri form.

11.4.5. Köparen kan utnyttja rätten att returnera varor av bristande kvalitet inom den kvalitetsgarantiperiod som anges i köpehandlingen.

11.4.6. Säljaren har rätt att inte ta emot varor som returneras av Köparen om Köparen inte följer den returordning som fastställs i Reglerna.

11.4.7. Köparen ska betala kostnaderna för leverans av varan och kostnaderna för retur av varan, och Säljaren ska, efter att ha konstaterat att varorna returnerats på grund av bristande kvalitet, återbetala Köparen de kostnader han/hon haft för leverans och retur, med undantag för de undantag som anges i Reglerna. Vid retur av varor tillämpas punkt 11.6 i Reglerna.

11.4.8. Pengar återbetalas till Köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att Säljaren mottagit Köparens meddelande om vara av bristande kvalitet, och om varan inte har returnerats av Köparen till Säljaren räknas den angivna fristen från den dag då varan returnerades till Säljaren. Genom att godkänna dessa Regler samtycker Köparen till att pengar återbetalas till Köparens bankkonto, utom i de fall där Köparen och Säljaren kommer överens om annat.

11.4.9. Pengar återbetalas inte för varor som uppsåtligen eller genom vårdslöshet har skadats (påverkats av kemikalier, vatten, öppen eld, hög temperatur, vassa föremål etc.), eller om reglerna för användning eller förvaring av varan har överträtts, eller om varan har använts felaktigt eller i strid med dess ändamål.

11.4.10. Separata regler för retur av varor av bristande kvalitet kan anges i de garantisedlar (garantier) som tillhandahålls tillsammans med dem.

11.5. Byte och retur av varor vid leverans av fel varor

11.5.1. Om fel varor har levererats till Köparen ska Köparen omedelbart, dock senast inom 7 (sju) arbetsdagar, informera Säljaren via e‑post på info@bebetono.lt. Säljaren åtar sig att på egen bekostnad hämta sådana varor och byta dem mot korrekta varor. Om Säljaren inte har de beställda varorna återbetalar Säljaren de pengar som Köparen har betalat för varan/varorna. Pengarna återbetalas till Köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att Säljaren mottagit Köparens meddelande om frånträdande av avtalet, och om varan inte har returnerats av Köparen till Säljaren räknas den angivna fristen från den dag då varan returnerades till Säljaren. Genom att godkänna dessa Regler samtycker Köparen till att pengar återbetalas till Köparens bankkonto, utom i de fall där Köparen och Säljaren kommer överens om annat.

11.5.2. Regler för retur av varor och återbetalning av pengar anges i punkt 11.6 i Reglerna.

11.6. Ordning för retur av varor och återbetalning av pengar

11.6.1. För varor som köpts från bebetono.lt:s Partner ska Köparen vända sig direkt till den specifika bebetono.lt‑Partner från vilken varan köptes.

11.6.2. Köparen kan endast utnyttja rätten att returnera varor om den föreskrivna perioden för retur av varor inte har överskridits. Vid retur av varor i de fall som anges i punkt 11.1 i Reglerna -11.3. tillämpas ytterligare krav: varan har inte skadats eller väsentligen ändrat utseende, och den har inte använts – alla varor som returneras måste ha autentiska etiketter, skyddspåsar och originalförpackning.

11.6.3. Alla gåvor som tillhandahölls tillsammans med den köpta varan ska returneras samtidigt, utom i de fall då den köpta varan returneras på grund av bristande kvalitet och de gåvor som tillhandahölls tillsammans med varan på grund av sin natur har förbrukats under perioden från köpet till den dag då bristerna i varan uppdagades eller då gåvornas användningstid har löpt ut.

11.6.4. När Köparen returnerar varor måste avsändaradress anges och varan emballeras korrekt så att den inte skadas under försändelsen. Säljaren återbetalar inte pengar för varor som har skadats under försändelsen. Säljaren ansvarar inte för försändelser som har skickats felaktigt emballerade, med felaktig adress, eller om försändelserna har förlorats eller skadats under försändelsen.

11.6.5. Om Köparen har köpt ett varupaket på bebetono.lt måste hela varupaketet returneras till Säljaren, dvs. Köparen kan endast utnyttja de rättigheter som avser retur av varor för samtliga varor i paketet. Om minst en av varorna i paketet inte uppfyller de krav som anges i punkt 11.6.2 i Reglerna har Säljaren rätt att vägra ta emot hela varupaketet som returneras.

11.6.6. Köparen som utnyttjar de rättigheter som anges i punkterna 11.1–11.5 i Reglerna måste uppfylla kraven för retur av varor som anges i Reglerna och följa den ordning som anges där.

11.6.7. Köparen kan returnera varor genom att lämna in dem i Säljarens butiker, skicka dem med kurir eller skicka dem per post. Varorna ska skickas tillbaka till Säljaren på den adress som anges i den bekräftelse som Säljaren skickar till Köparen om att meddelandet om ångerrätt har mottagits. För tunga varor (för bedömning av kvalitet, byte, reparation eller retur) kommer Köparen och Säljaren överens separat om leveransförfarandet och villkoren via telefon eller e‑post till info@bebetono.lt, eller så levererar Köparen dem själv till butiken i Vilnius.

11.6.8. Om Säljaren har levererat varan hem till Köparen och det inte finns någon möjlighet att returnera den på något av dessa sätt, ska Säljaren på egen bekostnad hämta varan från Köparen.

11.6.9. Om Köparen har utnyttjat de rättigheter som fastställs i punkterna 11.1 och 11.3–11.5 i Reglerna, återbetalas pengarna inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter det att Säljaren mottagit Köparens meddelande, och om varan inte har returnerats till Säljaren av Köparen, räknas den i denna punkt angivna tidsfristen från den dag varan returneras till Säljaren. Om Köparen har utnyttjat den extra återbetalningsgarantin gäller en återbetalningsfrist på 30 (trettio) kalenderdagar, räknat från den dag varan returneras till Säljaren.

11.6.10. Genom att bekräfta dessa Regler samtycker Köparen till att återbetalning sker till Köparens bankkonto, utom i de fall då Köparen och Säljaren kommer överens om annat.

11.6.11. När de rättigheter som fastställs i punkterna 11.1–11.3 i Reglerna utnyttjas återbetalas till Köparen: varans pris, administrativ avgift, om sådan tillämpats, samt leveranskostnaderna. När de rättigheter som fastställs i punkterna 11.4–11.5 i Reglerna utnyttjas återbetalas till Köparen: varans pris, administrativ avgift, om sådan tillämpats, leveranskostnaderna samt returkostnaderna.

11.6.12. Säljaren har rätt att inte återbetala de belopp som betalats av konsumenten förrän varorna har returnerats till Säljaren och kontrollerats avseende överensstämmelse med punkt 11.6.2 i Reglerna.

11.6.13. Om en prisskillnad uppstår vid byte av varor ska Köparen och Säljaren reglera mellanskillnaden enligt de omräknade priserna.

  1. Ansvar

12.1. Köparen ansvarar för de åtgärder som vidtas vid användning av bebetono.lt.

12.2. En registrerad Köpare ansvarar för att skydda sina inloggningsuppgifter och/eller för att överlämna dem till tredje man. Om en tredje part använder de tjänster som tillhandahålls av bebetono.lt genom att logga in med Köparens inloggningsuppgifter, betraktar Säljaren denna person som Köparen.

12.3. Säljaren friskriver sig från allt ansvar i de fall skador uppstår på grund av att Köparen, utan att beakta Säljarens rekommendationer och sina åtaganden, inte har tagit del av dessa Regler och Integritetspolicyn, trots att sådan möjlighet har givits.

12.4. Om bebetono.lt innehåller länkar till tredje parts webbplatser garanterar Säljaren inte att den information som kan visas genom att klicka på dessa länkar är korrekt, fullständig eller exakt. För innehållet i information som tillhandahålls av tredje part, dess riktighet, fullständighet och noggrannhet ansvarar tredje part. Säljaren är inte skyldig att kontrollera extern information som överförs eller lagras eller att fastställa olagliga handlingar.

12.5. Säljaren ansvarar inte för korrekt fullgörande av ömsesidiga åtaganden mellan Köparen och Säljarens Partners vars varor eller tjänster Köparen beställer via bebetono.lt.

  1. Informationsutbyte

13.1. Säljaren skickar alla meddelanden enligt vad som anges i dessa Regler och Integritetspolicyn till den e‑postadress som angavs vid registreringen eller vid beställning av varor, eller via SMS till det telefonnummer som angavs av Köparen.

13.2. Köparen skickar alla meddelanden och frågor via de kontaktmedel som anges i Säljarens avdelning ”Kontakt” på bebetono.lt.

  1. Slutbestämmelser

14.1. Dessa Regler har upprättats i enlighet med Republiken Litauens lagstiftning.

14.2. På de rättsförhållanden som uppstår på grundval av dessa Regler tillämpas Republiken Litauens lag.

14.3. Alla tvister som uppstår vid fullgörandet av dessa Regler ska lösas genom förhandling. Om överenskommelse inte nås inom 20 (tjugo) kalenderdagar ska tvister lösas i enlighet med Republiken Litauens lagstiftning.

14.4. Om Köparen inte godtar Säljarens svar på Köparens skriftliga klagomål kan Köparen (fysisk person, konsument) lämna in sin begäran/sitt klagomål avseende vara som köpts på bebetono.lt till Statens myndighet för skydd av konsumenträttigheter (Vilniaus g. 25, 01402 Vilnius, e‑post tarnyba@vvtat.lt, tel. 85 262 67 51, fax (85) 279 1466, webbplats www.vvtat.lt, liksom till de territoriella enheterna inom Statens myndighet för skydd av konsumenträttigheter i länen) – eller fylla i ansökningsformuläret på ODR‑plattformen https://ec.europa.eu/odr/.