REGLER FÖR KÖP OCH FÖRSÄLJNING AV VAROR

  1. Definitioner

1.1. Säljare - SE "Registrų centras" i Republiken Litauen, privat juridisk enhet "MDS projektai" registrerad i Vilnius -filialen av registret för juridiska personer, juridisk enhetskod 304445716, momsbetalarkod LT100010665010, hemadress 13, Linkmenų, Vilnius 09300.

1.2. BeBetono.lt - e -butik belägen på bebeteto.lt.

1.3. Köpare - 1) en skicklig fysisk person, det vill säga en person som har uppnått myndighetsåldern och vars kapacitet inte är begränsad av domstolsbeslut; 2) en minderårig mellan fjorton och arton som har samtycke från sina föräldrar eller vårdnadshavare, utom i de fall då han eller hon är emanciperad; 3) en juridisk person; 4) vederbörligen bemyndigade representanter för alla ovanstående personer.

1.4. Parter - köpare och säljare tillsammans.

1.5. Säljarens partner - en juridisk person: 1) sälja varor eller tillhandahålla tjänster till bebetono.lt, samt en juridisk person som används för att fullgöra köparens order; 2) med vilka bebetono.lt gemensamma åtgärder eller projekt genomförs, på denna juridiska enhets webbplatser eller i alla medier där åtgärden eller projektet av bebetono.lt och denna juridiska enhet kommer att beskrivas.

1.6. Personuppgifter - all information som rör en fysisk person - en registrerad vars identitet är känd eller direkt eller indirekt kan fastställas med hjälp av personuppgifter, ett eller flera personliga, fysiska, fysiologiska, psykologiska, ekonomiska, kulturella eller sociala datatecken.

1.7. Regler - dessa "Regler för köp och försäljning av varor i e -shoppen bebetono.lt".

1.8. Konto - resultatet av köparens registrering hos bebetono.lt, på grund av vilket ett konto skapas som skyddar hans personuppgifter och orderhistorik.

1.9. Sekretesspolicy - ett dokument som godkänts av säljaren, som innehåller de grundläggande reglerna för insamling, lagring, behandling och lagring av personuppgifter med hjälp av bebetono.lt.

  1. Allmänna bestämmelser

2.1. Köparen bekräftar reglerna efter att ha läst dem och markerat rutan ”Jag har läst reglerna för köp och försäljning av varor i e-shoppen bebetono.lt och jag håller med dem”. De regler som godkänts på detta sätt är en juridisk handling som är bindande för parterna, som fastställer köparens och säljarens rättigheter och skyldigheter, köp- och betalningsvillkor för varor, leverans- och returförfaranden, parternas ansvar och andra villkor relaterade att köpa och sälja varor på bebetono.lt.

2.2. Genom att skapa ett konto på bebetono.lt bekräftar köparen reglerna under den första registreringen. Efter att köparen godkänt reglerna under den första registreringen (kontoskapande) ingås ett långsiktigt köp-försäljningsavtal mellan köparen och säljaren. Reglerna som godkändes under den första registreringen gäller för alla köp av köparen fram till publiceringen av de uppdaterade reglerna. Information om uppdateringar av reglerna finns på webbplatsen.

2.3. Endast köpare, enligt definitionen i punkt 1.3 i reglerna, har rätt att köpa bebetono.lt. Genom att godkänna reglerna och ha läst sekretesspolicyn (punkt 2.4 i reglerna) bekräftar köparen att han har rätt att köpa varorna på bebetono.lt.

2.4. Om det behövs eller under de omständigheter som anges i Republiken Litauens rättsakter har säljaren rätt att ändra, ändra eller komplettera reglerna. Köpare informeras om detta genom att logga in på bebetono.lt eller bebetono.lt när de köper varor för första gången efter ikraftträdandet av den nya versionen av reglerna.

2.5. Köparen måste bekanta sig med den information som godkänts av säljaren och offentliggöras integritetspolicy. Köparen uttrycker sitt samtycke eller oenighet med specifik användning av köparens personuppgifter i enlighet med förfarandet i själva sekretesspolicyn.

2.6. Om säljaren har rätt eller skyldighet att förse köparen med information eller dokument via e-post, är köparen i alla fall ansvarig för att förse säljaren med en giltig e-postadress som tillhör köparen.

  1. Beställning av varor, ögonblicket för att skapa ett juridiskt förhållande för köp och försäljning

3.1. Köparen kan beställa varor på bebetono.lt genom att välja en av följande metoder:

3.1.1. genom att registrera dig online på bebetono.lt (ange ditt registreringsnamn och lösenord);

3.1.2. utan att registrera dig online på bebetono.lt;

3.1.3. telefon;

3.1.4. i butiker.

3.2. När han beställer varorna på ett av de sätt som anges i klausulerna 3.1.1 - 3.1.2 i reglerna måste köparen ange de relevanta informationsfält som tillhandahålls av säljaren sina personuppgifter som är nödvändiga för att ordningen på den levererade varan ska kunna uppfyllas korrekt för i sekretesspolicyn.

3.3. Bestämmelserna i reglerna och sekretesspolicyn gäller för köpare som gör en beställning av varor via telefon eller i butikerna. Genom att lägga en beställning godkänner de reglerna.

3.4. När köparen, efter att ha valt den köpta produkten eller tjänsten och bildat en kundvagn, slutför alla beställningssteg, varav det sista är valet och bekräftelsen av betalningsmetoden, anses säljaren och köparen ha en köp-försäljning rättsförhållande och ett köp-försäljningsavtal. Säljaren ska skicka köparen en länk till de tillämpliga reglerna tillsammans med orderbekräftelsen till den e-postadress som tillhandahålls av köparen.

3.5. Genom att godkänna reglerna samtycker köparen till att instruktion (er) för den eller de beställda produkterna på litauiska skickas till köparens säljare i enlighet med förfarandet i reglerna och sekretesspolicyn senast vid leverans produkt (er). på den angivna e -postadressen. All viktig information om produkten och dess egenskaper finns i produktbeskrivningen bebetono.lt.

3.6. Varje köpares order lagras i databasen bebetono.lt.

  1. Köparens rättigheter

4.1. Köparen har rätt att köpa varor och beställa tjänster på bebetono.lt i enlighet med det förfarande som fastställs i dessa regler.

4.2. Köparen har rätt att häva beställningen i enlighet med det förfarande som fastställs i dessa regler.

4.3. Köparen har rätt att ångra avtalet i enlighet med det förfarande som fastställs i dessa regler.

4.4. Köparen har rätt att ändra eller returnera de köpta varorna i enlighet med förfarandet i reglerna.

4.5. Köparen har andra rättigheter förankrade i dessa regler, sekretesspolicyn och rättsakterna i Republiken Litauen.

  1. Köparens skyldigheter

5.1. Genom att använda bebetono.lt måste köparen fullgöra sina skyldigheter, följa dessa regler, sekretesspolicyn, andra villkor som tydligt anges av bebetono.lt och inte bryta mot rättshandlingar i Litauen.

5.2. Köparen måste betala för de beställda varorna eller tjänsterna och acceptera dem i enlighet med det förfarande som fastställs i dessa regler. Om köparen väljer att hämta varorna i butiken måste köparen hämta dem i den valda butiken inom de villkor som anges i reglerna.

  1. Säljarens rättigheter

6.1. Säljaren har rätt att ändra, avbryta eller avsluta driften av vissa funktioner hos bebetono.lt eller delar av dem, samt att ändra layouten för elementen i bebetono.lt.

6.2. Säljaren har rätt att avbryta eller avsluta verksamheten på bebetono.lt. I detta fall avslutas alla accepterade och bekräftade köparorder och nya beställningar accepteras inte.

6.3. I händelse av en väsentlig förändring av användarvillkoren (t.ex. förändring av marknadsvillkor, rättsakter, etc.) har Säljaren rätt att ändra omfattningen eller sättet för tjänster som tillhandahålls av bebetono.lt, avbryta, avsluta tjänsterna eller en del därav, avgift för tjänster eller delar av tjänster. Om köparen uttrycker sitt oenighet annulleras beställningen.

6.4. Om köparen försöker skada stabiliteten, säkerheten eller inte uppfyller sina skyldigheter har säljaren rätt att omedelbart och utan föregående meddelande begränsa eller stänga av köparens tillgång till bebetono.lt eller i undantagsfall avbryta köparens konto.

6.5. Säljaren har rätt att annullera sin beställning utan föregående meddelande till köparen, om köparen, efter att ha valt de betalningsmetoder som anges i klausulerna 8.2.1 eller 8.2.2 i reglerna, inte betalar för varan inom 3 (tre ) arbetsdagar.

6.6. När köparen väljer den betalningsmetod som anges i punkt 8.2.3 i reglerna har säljaren rätt att kontakta köparen med de uppgifter som anges i beställningen vid osäkerhet om informationen i beställningen. I detta fall börjar leveransperioden för varorna från kontaktdagen med köparen. Säljaren har rätt att annullera beställningen utan föregående meddelande till köparen, i) om säljaren inte kontaktar köparen inom 2 (två) arbetsdagar efter att beställningen gjorts, eller ii) om köparen inte lämnar den begärda informationen till Säljaren inom den frist som anges av Säljaren, eller iii) verifiering av personuppgifter.

6.7. Säljaren har rätt att, efter eget gottfinnande, utan separat köperens samtycke att dela upp köp av varor som han valt (varor i korgen) i separata beställningar, såvida inte köparen vill köpa varorna i korgen genom att lägga en gemensam order innan beställning. Vid en sådan uppdelning är priset på tilläggstjänster för en specifik order (t.ex. leverans av varor, leverans etc.) uppdelat i enlighet med enskilda beställningar och kan därför skilja sig från priset på tjänster som anges i beskrivningen av specifikt bra.

6.8. Säljaren har andra rättigheter som fastställs i dessa regler, sekretesspolicyn, andra bebetono.lt -dokument och rättsakter från Republiken Litauen.

  1. Säljarens skyldigheter

7.1. Säljaren förbinder sig att göra det möjligt för köparen att använda de tjänster som bebetono.lt tillhandahåller under de villkor som anges i dessa regler och andra bebetono.lt -dokument.

7.2. Säljaren förbinder sig att tydligt och begripligt förse bebetono.lt med den information som lämnats till köparen i artikel 6.2287 i civillagen i Republiken Litauen.

7.3. Säljaren förbinder sig att respektera köparens integritet. För att behandla köparens personuppgifter endast i enlighet med det förfarande som fastställs i reglerna, sekretesspolicyn och rättsakterna i Republiken Litauen.

7.4. Innan du skickar beställningen, informera köparen om avstängning eller upphörande av bebetono.lt -funktioner som är relevanta för utförandet av beställningen, samt de ändringar som anges i klausulerna 6.2 - 6.3 i reglerna. Inlämning av information till bebetono.lt anses vara lämplig information. Om säljaren redan har accepterat utförandet av köparens beställning, ska köparen informeras om avstängning eller upphörande av bebetono.lt -funktionerna som är relevanta för genomförandet av denna beställning genom en av de kontaktuppgifter som köparen tillhandahåller (per telefon, sms eller e-post).

7.5. Under de villkor som anges i reglerna åtar sig säljaren att leverera de varor som beställts av köparen och att acceptera de varor som returneras av köparen.

7.6. Om säljaren inte kan leverera de beställda varorna till köparen på grund av viktiga omständigheter, förbinder han sig att erbjuda köparen en liknande eller så liknande produkt som möjligt. Om köparen vägrar att acceptera produkten, som erbjöds som analog eller liknande, åtar sig säljaren att återbetala de pengar som betalats till köparen inom 14 (fjorton) arbetsdagar, om en förskottsbetalning har gjorts, och i alla fall att avbryta beställa.

7.7. Säljaren, som inte håller med köparens krav, måste ge konsumenten ett detaljerat motiverat skriftligt svar senast inom 14 (fjorton) kalenderdagar från dagen för mottagandet av köparens begäran, om inte annat föreskrivs i Republiken Litauens lagstiftning och Europeiska unionen.

7.8. Säljaren förbinder sig att utföra andra skyldigheter som åläggs säljaren genom reglerna, sekretesspolicyn och Republiken Litauens rättsakter.

  1. Råvarupriser, betalningsförfarande och villkor

8.1. Priserna på varorna i den order som bildas av bebetono.lt anges i euro, inklusive momsbeloppet som var giltigt vid den tidpunkten enligt lagar.

8.2. Köparen kan betala för de beställda varorna på något av följande sätt (valet kan vara begränsat efter säljarens gottfinnande):

8.2.1. använda elektronisk bank;

8.2.2. Banköverföring;

8.2.3. kontanter eller bankkort vid leverans / hämtning av varor;

8.2.4. använda tjänsten för att ingå konsumentkreditavtal som tillhandahålls av leasingföretag;

8.3. När säljaren tar emot betalning för varan eller får bekräftelse på köpfinansiering (om köparen har valt den betalningsmetod som anges i klausulerna 8.2.4 - 8.2.5 i reglerna), bekräftas beställningen av varan och leveransperioden för varor börjar räkna.

8.4. Genom att godkänna reglerna godkänner köparen att köpdokumenten - momsfakturor, som också är garantiintyg för varorna, ska skickas elektroniskt till honom till den e -postadress som anges i köparens registreringsformulär omedelbart efter att beställningen har slutförts. Momsfakturor ska ange de valda varorna, deras kvantitet, de beviljade rabatterna, slutpriset på varan, inklusive alla skatter och all annan information som krävs för godkännande av bokföringslagstiftningen.

8.5. Varornas pris får inte ändras efter att säljaren har bekräftat beställningen, såvida inte priset på varan har ändrats på grund av ett tekniskt fel i informationssystem, korrigering av uppenbara fel och andra objektiva sakliga skäl som ligger utanför säljarens kontroll (vid bevis). Om köparen i detta fall inte accepterar att köpa produkten till ett nytt pris kan köparen avbryta beställningen genom att informera säljaren inom 2 (två) arbetsdagar. Om beställningen annulleras i enlighet med förfarandet i denna klausul ska alla belopp som köparen betalat återbetalas.

8.6. En kundvagn med ett totalpris under 9,99 € (inklusive gällande moms) för alla varor är föremål för en administrationsavgift på 2,99 € (inklusive gällande moms). Genom att godkänna reglerna godkänner köparen förfarandet för tillämpning av administrationsavgiften som anges i denna klausul och förbinder sig att betala den till säljaren. I de fall då pengarna för varorna återbetalas till köparen i de fall som anges i reglerna, ska administrationsavgiften också återbetalas till honom om köparen har betalat dem.

  1. Leverans av varor

9.1. Vid beställning av varor kan köparen välja en av de metoder för presentation av varor som anges i klausulerna 9.2 - 9.5 i reglerna. Leveransvillkor och priser anges HÄR.

9.2. Om köparen väljer hemleverans under beställningen:

9.2.1. Köparen förbinder sig att ange den exakta platsen för leverans av varan.

9.2.2. Köparen förbinder sig att själv ta emot varan. Godkännande av godset kräver uppvisande av en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller en ny modell körkort). Om köparen inte kan acceptera varorna själv och varorna levereras till den adress som köparen har angett, har köparen ingen rätt att göra anspråk på säljaren angående leverans av varan till fel person.

9.2.3. Varorna levereras av säljaren eller dennes auktoriserade representant.

9.2.4. Hemleveransserviceavgiften inkluderar inte leverans av de beställda varorna.

9.3. Om köparen väljer att hämta varorna på ett av de litauiska postkontoren under beställningen:

9.3.1. De beställda varorna måste hämtas senast inom 3 (tre) arbetsdagar efter att säljaren meddelat köparen via e-post eller SMS att varorna kan hämtas.

9.3.2. Varorna kan hämtas inte bara av den mottagare som anges i beställningen, utan också av en annan person som angavs vid beställningstillfället. När du hämtar varorna är det nödvändigt att ha en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller en ny modellkörkort) med den litauiska postens anställda.

9.3.4. Upphämtning på litauiska postkontor tillhandahålls inte:

9.3.4.1. Om den totala vikten av de beställda varorna är mer än 20 (tjugo) kg.

9.3.4.2. Om de beställda varornas allmänna dimensioner inte tillåter implementering av denna tjänst. I detta fall indikerar produktens beställning inte att en sådan tjänst tillhandahålls.

9.3.4.3. Om vid beställning av produkten indikerar inte informationen om leveransmetoder att en sådan tjänst tillhandahålls.

9.4. Köparen kan hämta varan gratis i någon av butikerna. Om köparen väljer följande metod vid beställningen:

9.4.1. De beställda varorna måste hämtas senast inom 3 (tre) arbetsdagar efter att säljaren har meddelat köparen via e-post att varorna kan hämtas.

9.4.2. Varorna kan endast hämtas av den som lade beställningen eller den som angavs vid beställningstillfället. När du hämtar varorna är det nödvändigt att ha en giltig identitetshandling (identitetskort, pass eller en ny modellkörkort) med säljarens anställda.

9.5. Om köparen väljer leverans av varorna till Omniva postkontor eller till LP EXPRESS-paketets självbetjäningsterminal under beställningsprocessen:

9.5.1. Varor som väger mindre än 30 kg kan hämtas på Omniva postkontor eller LP EXPRESS självbetjäningsterminaler. Varor som väger mer än 30 kg levereras inte till postkontor och paket-självbetjäningsterminaler.

9.5.2. Sändningen måste hämtas från Omniva bankomat inom 7 (sju) kalenderdagar efter att säljaren har meddelat köparen via e-post att varorna kan hämtas. Sändningen måste hämtas från LP EXPRESS självbetjäningsterminal inom 5 (fem) kalenderdagar efter att säljaren har meddelat köparen via e-post att varan kan hämtas.

9.5.3. Leveransvillkoren och avgiften för köparen beskrivs HÄR.

9.6. Säljaren levererar varorna till köparen i enlighet med de villkor som anges i beskrivningen av varan. Dessa tidsfrister är preliminära och gäller inte i de fall när de nödvändiga varorna inte finns i säljarens lager och köparen informeras om bristen på de varor som han beställt. Genom att godkänna dessa regler samtycker köparen till att leveransen av varor i undantagsfall kan försenas på grund av oförutsedda omständigheter utanför säljarens kontroll. I detta fall åtar sig säljaren att omedelbart kontakta köparen och komma överens om villkoren och andra villkor för leverans av varan. Om säljaren inte levererar varorna inom angiven tid och parterna inte kommer överens om en ytterligare leveranstid för varan, kan köparen utöva den rätt som fastställs i klausul 11.1 i reglerna - att säga upp sig från köpeavtalet eller försäljning av varor eller tjänster.

9.7. Säljaren befrias från ansvar för brott mot villkoren för leverans av varor, om varorna inte levereras till köparen eller inte levereras i tid på grund av tredje parts fel som inte är närstående och / eller oberoende av säljaren eller på grund av omständigheter utanför köparens kontroll.

9.8. Vid tidpunkten för leverans av varorna till köparen måste köparen tillsammans med säljaren eller hans auktoriserade ombud kontrollera sändningens och varornas skick och underteckna försändelsens leverans-acceptansdokument. Efter att köparen har undertecknat leveransacceptansdokumentet anses det att varorna har levererats i korrekt skick, det finns inga kränkningar, vars orsak kan hänföras till icke-fabriksfel och inga avvikelser i produkten / produkterna ( extern kontroll av varor). Observera att förpackningen för den levererade produkten är skadad (skrynklig, våt eller på annat sätt skadad externt), produkten (erna) är (är) skadad och / eller produkten (erna) har en felaktig konfiguration, måste köparen ange detta i produktleverans-acceptationsdokumentet och, i närvaro av säljaren eller dennes representant, upprätta en rapport om skada / avvikelse i fraktformuläret och / eller produkten / produkterna. Om köparen underlåter att göra det, ska säljaren befrias från ansvar för skada på varorna, när orsaken till sådan skada inte är ett fabriksdefekt och på grund av avvikelser i monteringen av varor endast om dessa avvikelser kan identifieras under extern inspektion.

9.9. Risken för oavsiktlig förlust av eller skada på varorna övergår till köparen från det att varorna överlämnats till köparen.

9.10. Om köparen, i enlighet med klausulerna 9.2 - 9.6 i reglerna, inte hämtar varorna inom angiven tid eller inte levererar dem till köparen och köparen har betalat för varan och deras leverans, kontaktar representanterna köparen om annan leveranstid och / eller metod. Om köparen fortfarande inte hämtar varorna eller misslyckas med att leverera dem, returneras sådana varor till säljaren, beställningen annulleras och köparen återbetalas bankkostnaderna för säljaren, banköverföringsavgift, om tillämpligt, som anges i punkt 8.7 i dessa regler, om tillämpligt.

9.11. Om köparen, i enlighet med klausulerna 9.2 - 9.5 i reglerna, inte tar tillbaka varorna inom den fastställda tiden eller inte levererar dem till köparen och köparen inte har betalat för varorna, returneras sådana varor till säljaren och beställningen annulleras.

  1. Produktkvalitetsgaranti och utgångsdatum

10.1. Egenskaperna för varje produkt som säljs av bebetono.lt anges i produktbeskrivningen som bifogas varje produkt.

10.2. De varor som säljaren erbjuder till försäljning är av lämplig kvalitet, det vill säga egenskaperna hos varorna motsvarar varans beskrivning. Produkten uppfyller konsumentförsäljningsavtalet om:

10.2.1. produkten överensstämmer med beskrivningen från säljaren och har samma egenskaper som produkten som säljaren tillhandahåller som ett exempel eller modell när man annonserar produkten på bebetono.lt;

10.2.2. produkten är lämplig för avsedd användning;

10.2.3. produkten uppfyller de kvalitetsindikatorer som normalt är karakteristiska för samma typ av varor och som köparen rimligen kan förvänta sig baserat på varans art och offentliga uttalanden från tillverkaren, hans agent eller säljare, inklusive reklam och märkning av varan .

10.3. Säljaren ansvarar inte för att varorna på bebetono.lt i sin storlek, form, färg eller andra parametrar kanske inte överensstämmer med den verkliga storleken, formen, färgen eller andra parametrar för varorna på grund av egenskaperna hos den använda bildskärmen av köparen eller andra tekniska skäl bortom säljarens vilja. Köparen rekommenderas att läsa produktbeskrivningen.

10.4. Säljaren ger en kvalitetsgaranti som gäller under en viss tidsperiod för olika typer av varor, vars specifika villkor och andra villkor anges i beskrivningen av sådana varor eller tillsammans med varans faktura, som motsvarar garantikortet .

10.5. Kvalitetsgarantin från säljaren begränsar eller begränsar inte konsumenternas rättigheter, som åläggs dem genom lagar vid köp av en produkt eller tjänst av dålig kvalitet.

10.6 Säljaren tillhandahåller inte garantitjänster för varorna (förutom enkla inspektioner av varornas funktion, som inte kräver särskild kunskap):

10.6.1. om centrum (erna) som tillhandahåller garantiservice är (befinner sig) utanför Republiken Litauen, ska säljaren organisera sändningen av varorna till dessa centrum (er);

10.6.2. om centrum (erna) som tillhandahåller garantiservice finns (finns) i Republiken Litauen, ska köparen hänvisas till sådana centrum (er).

10.7. Informationen i informationsmediet omfattas inte av garantin. Kostnaden för dataförlust eller återställning täcks inte.

10.8. I de fall lagstiftningen fastställer en viss hållbarhet för specifika varor, åtar sig säljaren att sälja sådana varor till köparen på ett sådant sätt att han har en verklig möjlighet att använda sådana varor fram till slutet av hållbarheten.

  1. Rätt att ångra avtalet om försäljning, retur och byte av varor

11.1. Rätt att återkalla köpeavtalet

11.1.1. Köparen har rätt att återkalla köp- och försäljningsavtalet inom 14 (fjorton) dagar utan att ange skäl genom att meddela säljaren detta. Köparen får inte utöva denna rätt genom att ingå ett av de avtal som anges i punkt 2 i artikel 6.22810 i civillagen i Republiken Litauen.

11.1.2. Köparen ska meddela säljaren om återkallelsen från försäljningsavtalet på något av följande sätt: genom att fylla i ett modelluttag eller genom att göra ett tydligt uttalande om hans beslut att säga upp avtalet. Meddelande om uttag skickas via e-post. e -post info@bebetono.lt. Vid mottagande av köparens meddelande ska säljaren omedelbart skicka ett kvitto på mottagandet av meddelandet.

11.1.3. Löptiden på 14 (fjorton) dagar för att utnyttja ångerrätten från köpeavtalet beräknas enligt följande: a. när ett köpeavtal ingås, från den dag då Köparen eller en person som anges av honom, annan än transportören, tar emot de beställda varorna; b. om köparen har beställt mer än en vara i en beställning och varorna levereras separat, - från den dag då köparen eller en person som anges av honom, förutom transportören, tar emot de sista varorna; c. om varorna levereras i olika partier eller delar, från den dag då köparen eller en person som anges av honom, med undantag för transportören, mottar den sista varan eller delen; d. om ett avtal ingås för regelbunden leverans av varor inom en viss tid, från den dag då köparen eller en person som anges av honom, annan än transportören, tar emot de första varorna.

11.1.4. Om köparen har dragit sig ur försäljnings- och köpeavtalet innan varorna har levererats till honom, ska säljaren formalisera ett sådant återkallande av köparen som ett avslag på beställningen och informera köparen om detta på den e-postadress som han har angett.

11.1.5. Om köparen har dragit sig tillbaka från försäljnings- och köpeavtalet efter att varorna redan har levererats, eller om han har återkallat det, ska bestämmelserna i punkt 11.6 i reglerna gälla.

11.2. Säljaren har en extra pengarna -tillbaka -garanti

11.2.1. Efter 14 (fjorton), men inte senare än 30 (trettio) dagar från leverans eller hämtning av varan, har köparen rätt att använda den ytterligare pengarna -tillbaka -garanti som säljaren tillhandahåller köparen, om alla returnerade varor är med äkta etiketter, skyddspåsar och originalförpackning.Förpackningen är inte skadad, det vill säga att varan inte har tappat utseendet som såld.

11.2.2. Köparen måste meddela avsikten att använda denna garanti inom 30 (trettio) kalenderdagar från dagen för leverans av varan till köparen. Meddelandet skickas via e-post. via e-post info@bebetono.lt måste de returnerade varorna anges i meddelandet.

11.2.3. Om meddelandet görs inom 14 (fjorton) kalenderdagar från dagen för leverans av varan till köparen, ska bestämmelserna i punkt 11.1 i reglerna gälla.

11.2.4. Om meddelandet meddelas efter utgången av perioden 14 (fjorton) kalenderdagar, men senast inom 30 (trettio) kalenderdagar från dagen för leverans av varan till köparen, ska köparen bära alla kostnader och risker relaterat till retur av varor. I alla fall måste produkten returneras till bebetono.lt före utgången av 30 (trettio) kalenderdagsperioden från leveransdatum eller hämtning av produkten.

11.2.5. Säljarens ytterligare pengarna -tillbaka -garanti kan inte användas om följande artiklar beställs:

11.2.5.1. presentkort;

11.2.5.2. förpackade varor som har packats upp efter leverans och som är olämpliga för retur av hälso- eller hygienskäl;

11.2.5.3. babykläder;

11.2.5.4. leksaker, babyleksaker, produkter för barnvård;

11.2.5.5. varor som har tillverkats enligt köparens individuella beställning eller som uppenbarligen är anpassade till den, eller som på grund av sin art inte längre kan returneras till köparen på grund av förlust av varor, är förgängliga eller upphör att gälla;

11.2.5.6. N-18 produkter;

11.2.5.7. Skodon;

11.2.5.8. Kläder.

11.2.6. Förfarandet för att returnera varor och pengar föreskrivs i klausul 11.6 i reglerna.

11.3. Regler för utbyte och retur av varor av lämplig kvalitet

11.3.1. Köparen har rätt att ersätta de köpta varorna med liknande varor av olika dimensioner, form, färg, modell eller fullständighet inom 14 (fjorton) dagar från dagen för leverans av varan till honom. Om det finns en prisskillnad vid ändring av varorna måste köparen betala säljaren enligt de omräknade priserna. Köparens meddelande om att han vill utöva den rättighet som anges i denna paragraf i reglerna med de angivna returnerade varorna ska skickas via e-post. e -post info@bebetono.lt.

11.3.2. Om köparen inte gillar formen, storleken, färgen, modellen eller fullständigheten av de köpta varorna, byts varorna ut och returneras i enlighet med Republiken Litauens förordning 2014. 22 juli genom resolution nr. 738 godkända ”Retail Rules”. Inom den tid som anges i punkt 11.3.1 i reglerna har köparen rätt att byta ut och returnera alla varor som inte ingår i följande lista:

11.3.2.1. tobak och tobaksprodukter;

11.3.2.2. parfym, kosmetika och toalettpreparat;

11.3.2.3. fotografiska och kinematografiska varor;

11.3.2.4. tryckta böcker, reproduktioner och andra artiklar från tryckindustrin;

11.3.2.5. tyger;

11.3.2.6. heltäckningsmattor, andra än mattor och mattor;

11.3.2.7. stickade underkläder för män, pojkar, kvinnor eller flickor;

11.3.2.8. babykläder;

11.3.2.9. strumpbyxor, strumpor, strumpor och liknande artiklar;

11.3.2.10. sydda herr-, pojk-, dam- eller tjejbyxor och andra västar, nattrockar, pyjamas och liknande;

11.3.2.11. behåar, västar, korsetter och liknande;

11.3.2.12. pärlor, ädelstenar, ädelmetaller och deras varor, andra än smycken;

11.3.2.13. maskiner och mekaniska apparater;

11.3.2.14. elektriska maskiner och apparater, ljudinspelare och -återgivare samt bild- och ljudinspelare och -återgivare för tv;

3/11/15 landfordon

3/11/2/16 fartyg, båtar och flytande konstruktioner

3/11/17 optiska, fotografiska, kinematografiska, mät-, kontroll-, medicinska eller kirurgiska instrument och apparater;

3/11/2/18 klockor;

11.3.2.19. musikinstrument;

11.3.2.20. vapen och ammunition;

11.3.2.21. möbler, sängkläder, lampor;

11.3.2.22. leksaker, spel, andra än sport- och fiskeutrustning;

11.3.2.23. konstverk, samlarföremål och antikviteter;

11.3.2.24. växter, djur och livsmedel av lämplig kvalitet;

11.3.2.25. vägning och mätning av varor som har specialframställts, skurits, skivats och liknande på begäran av konsumenten.

11.3.3. Vid mottagandet av varan åtar sig säljaren att ersätta dem med samma varor endast i form, storlek, färg, modell eller fullständighet som anges av köparen. Om säljaren inte har en produkt som är lämplig att byta ut, ska han returnera de pengar som betalats för produkten till köparen. Pengarna returneras till köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att säljaren har mottagit köparens meddelande om att han vill utnyttja denna rättighet, och om varorna inte returneras till säljaren beräknas termen i denna klausul från datum för återkomst.

11.3.4. Genom att godkänna dessa regler godkänner köparen att pengarna kommer att återföras till köparens bankkonto, om inte annat avtalats mellan köparen och säljaren.

11.3.5. Förfarandet för att returnera varor och pengar föreskrivs i klausul 11.6 i reglerna.

11.4. Regler för utbyte och retur av varor av dålig kvalitet

11.4.1. Defekter på de sålda varorna elimineras, varor av låg kvalitet ersätts, returneras i enlighet med förfarandet i reglerna och med beaktande av kraven i rättshandlingar i Litauen.

11.4.2. Om köparen har köpt varor av olämplig kvalitet och har angett detta i leveransacceptansdokumentet (om det inte är markerat gäller bestämmelserna i klausul 11.3 i reglerna) eller att den olämpliga kvaliteten på varan beror på ett tillverkningsfel eller överensstämmelse med tillverkarens specifikationer kan köparen returnera varorna och kan, efter eget val, kräva:

11.4.2.1. att säljaren eliminerar varans defekter kostnadsfritt inom rimlig tid, om felen kan elimineras;

11.4.2.2. att minska inköpspriset i enlighet därmed;

11.4.2.3. att produkten ersätts av en analog produkt av lämplig kvalitet, utom i fall då defekterna är mindre eller de orsakas av köparens fel;

11.4.2.4. att återbetala det betalade priset och att dra sig ur försäljningskontraktet när försäljning av varor av dålig kvalitet är ett väsentligt brott mot ordern.

11.4.3. Köparen kan endast välja en av de åtgärder som anges i punkt 11.4.2 i reglerna. Köparen måste göra sitt val när han returnerar varan. Om köparen inte har kunnat implementera den metod som anges i klausul 11.4.2, ska säljaren erbjuda en alternativ metod enligt klausul 11.4.2. Köparen har ingen rätt att ändra den valda prövningsmetoden. Köparen har ingen rätt att säga upp köpekontraktet om felet i varan är obetydligt.

11.4.4. För att köparen ska kunna returnera varan är det nödvändigt att följa följande villkor:

11.4.4.1. meddela säljaren via e-post. via e-post info@bebetono.lt måste meddelandet ange de returnerade varorna.

11.4.4.2. att skicka dokumentet om köp av varor, garantikort (om det utfärdades);

11.4.4.3. skicka in en ansökan i fri form.

11.4.5. Köparen kan utöva rätten att returnera varor av otillfredsställande kvalitet inom den kvalitetsgaranti som anges i köpdokumentet.

11.4.6. Säljaren har rätt att inte acceptera de varor som returneras av köparen om köparen inte följer proceduren för att returnera de varor som anges i reglerna.

11.4.7. Köparen måste betala för leveranskostnader och retur av varorna, och säljaren, som är övertygad om att varorna har returnerats på grund av felaktig kvalitet, måste returnera leverans- och returkostnaderna för köparen, med undantag för de undantag som anges i reglerna. När du returnerar varan ska punkt 11.6 i reglerna följas.

11.4.8. Pengarna returneras till köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att säljaren har mottagit köparens meddelande om den defekta produkten, och om produkten inte returneras av köparen till säljaren beräknas den tid som anges i detta stycke från datum för återkomst. Genom att godkänna dessa regler godkänner köparen att pengarna kommer att återföras till köparens bankkonto, om inte annat avtalats mellan köparen och säljaren.

11.4.9. Återbetalningsbara pengar för varor som har skadats avsiktligt eller av oaktsamhet (utsatt för kemikalier, vatten, öppen låga, höga temperaturer, vassa föremål etc.), eller om reglerna för användning eller lagring av varorna har brutits, eller varor har använts felaktigt eller felaktigt.

11.4.10. Separata regler för retur av varor av otillfredsställande kvalitet kan anges i de garantikuponger (garantier) som medföljer dem.

11.5. Byte och retur av varor vid leverans av olika varor

11.5.1. Om fel varor har levererats till köparen måste köparen omedelbart, men senast inom 7 (sju) arbetsdagar, informera säljaren via e-post. via e-post pagalba@pigu.lt eller genom att ringa +370 661 05555. Säljaren förbinder sig att hämta sådana varor på egen bekostnad och ersätta dem med lämpliga varor. Om säljaren inte har de beställda varorna returnerar han pengarna som betalats för varan till köparen. Pengarna returneras till köparen inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att säljaren har mottagit köparens meddelande om återkallelse från kontraktet, och om produkten inte returneras till säljaren beräknas termen i denna klausul från datum för återkomst. Genom att godkänna dessa regler godkänner köparen att pengarna kommer att återföras till köparens bankkonto, om inte annat avtalats mellan köparen och säljaren.

11.5.2. Förfarandet för att returnera varor och pengar föreskrivs i klausul 11.6 i reglerna.

11.6. Förfarande för retur av varor och pengar

11.6.1. För varor som köpts från bebetono.lt Partners måste köparen kontakta den specifika bebetono.lt -partnern direkt från vilken varorna köpts.

11.6.2. Köparen kan utöva rätten att returnera varorna endast om termen för retur av varor inte har missats. Vid retur av varor Regler 11.1. -11,3. Ytterligare krav gäller i de fall som anges i punkterna 1 till 4: varorna har inte skadats eller väsentligt förändrats i utseende, inte heller använts - alla returvaror måste vara försedda med äkta etiketter, skyddspåsar och originalförpackning.

11.6.3. Alla gåvor som gavs med den köpta varan måste returneras samtidigt, såvida inte den köpta varan returneras på grund av defekter i dess kvalitet, och gåvor som åtföljs av den beror på deras karaktär mellan köpet av varan och datumet för defekten. har förbrukats eller utgångsdatumet för sådana gåvor har gått ut.

11.6.4. När varan returneras måste köparen ange avsändarens adress och packa varorna ordentligt så att de inte skadas under leveransen. Säljaren återbetalar inte pengar för varor som skadades vid leveransen. Säljaren ansvarar inte för paket som har skickats felaktigt förpackade med fel adress, samt om paketen försvann eller skadades under försändelsen.

11.6.5. Om köparen har köpt en uppsättning varor från bebetono.lt måste han returnera hela uppsättningen varor till säljaren, det vill säga köparen med de rättigheter som tillhandahålls för att returnera varorna endast för alla varor i uppsättningen. Om minst en av varorna i uppsättningen inte uppfyller kraven i paragraf 11.6.2 i Reglerna har Säljaren rätt att vägra att acceptera hela den returnerade varan.

11.6.6. Efter att ha utnyttjat de rättigheter som föreskrivs i klausulerna 11.1-11.5 i reglerna måste köparen uppfylla kraven i reglerna för återlämnande av varorna och följa förfarandet i dem.

11.6.7. Köparen kan returnera varorna genom att leverera dem till säljarens butiker, returnera dem med bud eller skicka dem med posten. Varorna måste returneras till säljaren på den adress som anges i bekräftelsen som säljaren skickade till köparen vid mottagandet av meddelandet om återkallelse. Förfarandet och villkoren för leverans av tunga varor (för att bedöma, ändra, reparera eller returnera varornas kvalitet) till säljaren ska avtalas av köparen och säljaren separat per telefon eller e-post. via e-post info@bebetono.lt eller köparen levererar dem till Vilnius Store.

11.6.8. Om varorna har levererats till köparens hem av säljaren och det inte är möjligt att returnera dem till något av följande sätt, Säljaren måste dra tillbaka varorna från köparen på egen bekostnad.

11.6.9. Om köparen har utnyttjat de rättigheter som fastställs i klausulerna 11.1, 11.3-11.5 i reglerna ska pengarna återlämnas till honom inom 14 (fjorton) kalenderdagar efter att säljaren har mottagit köparens meddelande, och om köparen inte har lämnat tillbaka . Om köparen har använt den extra pengarna -tillbaka -garantin, är han föremål för en 30 (trettio) kalenderdags återbetalningstid, räknat från den dag då varorna returneras till säljaren.

11.6.10. Genom att godkänna dessa regler godkänner köparen att pengarna kommer att återföras till köparens bankkonto, om inte annat avtalats mellan köparen och säljaren.

11.6.11. Efter att ha utnyttjat de rättigheter som fastställs i klausulerna 11.1.-11.3 i reglerna ska köparen ersättas: varans pris, eventuell administrativ avgift, varornas leveranskostnader. Efter att ha utnyttjat de rättigheter som fastställs i klausulerna 11.4-11.5 i reglerna ska köparen ersättas: varans pris, eventuell administrativ avgift, leveranskostnaderna, kostnaderna för att returnera varorna.

11.6.12. Säljaren har rätt att inte returnera de belopp som betalats av konsumenten förrän varorna har återlämnats till säljaren och kontrollerats för överensstämmelse med klausul 11.6.2 i reglerna.

6/11/13 Om det finns en prisskillnad vid ändring av varorna måste köparen betala säljaren enligt de omräknade priserna.

  1. Ansvar

12.1. Köparen är ansvarig för de åtgärder som utförs med hjälp av bebetono.lt.

12.2. Den registrerade köparen ansvarar för lagring och / eller överföring av sina inloggningsuppgifter till tredje part. Om tjänsterna från bebetono.lt används av en tredje part som har loggat in på bebetono.lt med köparens inloggningsuppgifter, anser säljaren att denna person är köparen.

12.3. Säljaren befrias från allt ansvar i de fall förlusten uppstår på grund av att köparen, trots säljarens rekommendationer och dess skyldigheter, inte läste dessa regler, sekretesspolicyn, trots att han fick en sådan möjlighet.

12.4. Om bebetono.lt tillhandahåller länkar till andra tredjepartswebbplatser garanterar Säljaren inte att informationen som kan ses genom att klicka på dessa länkar är korrekt, fullständig eller korrekt. Tredje part är ansvarig för innehållet, riktigheten, fullständigheten och riktigheten av informationen från tredje part. Säljaren är inte skyldig att kontrollera den överförda eller lagrade externa informationen eller upptäcka olagliga handlingar.

12.5. Säljaren är inte ansvarig för att ömsesidiga skyldigheter mellan köparen och säljarens partners utförs korrekt, vars varor eller tjänster köparen beställer med bebetono.lt.

  1. Utbyte av information

13.1. Säljaren ska skicka alla meddelanden under köparens registrering eller vid beställning av varorna till den e-postadress som anges av köparen eller genom att skicka ett SMS till det telefonnummer som säljaren anger i enlighet med förfarandet i dessa Regler och sekretesspolicy.

13.2. Köparen ska skicka alla meddelanden och frågor till säljaren med det kommunikationsmedel som anges i avsnittet "Kontakter" på bebetono.lt.

  1. Slutbestämmelser

14.1. Dessa regler har utarbetats i enlighet med Republiken Litauens rättsakter.

14.2. Lagen i Republiken Litauen ska gälla för de förbindelser som uppstår på grundval av dessa regler.

14.3. Alla meningsskiljaktigheter som följer av tillämpningen av dessa regler ska lösas genom förhandlingar. Om ingen överenskommelse nås inom 20 (tjugo) kalenderdagar, ska tvister lösas i enlighet med det förfarande som fastställs i Republiken Litauens rättsakter.

14.4. Om köparen inte håller med säljarens svar på köparens skriftliga anspråk kan köparen (fysisk person, konsument) lämna in sin begäran / klagomål angående de varor som köpts på bebetono.lt till statens konsumenträttsskyddstjänst (Vilniaus St. 25, 01402 Vilnius, e-post). Tarnyba@vvtat.lt, telefon 85 262 67 51, fax (85) 279 1466, webbplats www.vvtat.lt (även för territoriella underavdelningar av statens konsumenträttsskyddstjänst i län) - eller fyll i ansökningsformuläret på EGS -plattformen https://ec.europa.eu/odr/.